Jag vet egentligen inte vad som krävs för att kalla sig för en wordpress webbyrå. Jag är inte heller säker på att man som som webbyrå vill bli förknippad med wordpress till 100%? Det jag menar är att en webbyrå ibland kan göra så mycket mer än just hemsidor i WordPress. Missförstå mig rätt nu. WordPress är ett fantastiskt system utifrån dess flexibilitet och smidighet att komma igång. Att användarvänligheten är hög är ju allt annat än negativt!
Det är inte konstigt att WordPress är ett dominerande ramverk för att skapa hemsidor av olika slag med tanke på ovan nämnda förutsättningar, men man får inte glömma att det faktiskt finns alternativ som i vissa fall kan vara betydligt bättre. Och som med alla system / ramverk så finns det givetvis nackdelar med WordPress också. Det är flera aspekter att ha med i åtanke när man väljer vilket ramverk som passar bäst för slutkunden.
WordPress har vuxit från att vara ett ”blogg-system” tlll att vara ett fullfjädrat CMS-verktyg där användare från hela världen kan bidra med att utöka funktionaliteten (med hjälp av WordPress plugins / tillägg). Det är relativt lätt att skapa ett enklare plugin och lägga upp i WordPress plugin directory. Det är inte så lätt som WordPress vill försöka beskriva det som, men har man haft tålamod att försöka förstå vad som krävs för att göra ett plugin första gången så är det inga problem att skapa ytterligare plugins.
Lockande att sälja WordPress till alla
Det kan vara väldigt lockande att välja WordPress till alla nya kunder med tanke på dess möjligheter att skapa en ny hemsida snabbt och enkelt genom att välja ett tema och slänga in lite menyer, bilder och text och sälja sidan billigt. Det finns webbyråer som gör detta med argumentet att WordPress är så spritt och är det bästa och mest flexibla ramverket på marknaden. Detta är troligtvis helt sant, så det är svårt att argumentera mot, men det som inte framgår är de negativa sidorna.
Självklart vill man som säljare alltid framhäva de positiva sakerna med det man säljer, men i det här fallet bör man t.ex. göra kunden medveten om att de kan behöva uppdatera sin WordPress gällande tema, plugins etc med jämna mellanrum vilket i sig inte tar så lång tid, men varje uppdatering innebär en (väldigt liten) risk. Detta gäller speciellt om man har sin WordPress – installation på ett billigt webbhotell.
Att välja ett billigt webbhotell i kombination med WordPress är heller inget bra alternativ oavsett storlek på hemsidan. Anledningen är helt enkelt att billiga webbhotell har s.k. delade servrar (vilket innebär att man delar servar med andra sajter) och vid vissa tidpunkter på dygnet så kan din hemsida bli ”seg som sirap” och anda tider kan den gå ”hur snabbt som helst”. Denna ojämna hastighet vill man inte ha varken som sajtägare eller som besökare. Att ta hänsyn till är t.ex. att hastigheten är en faktor som Google använder för att ranka (prioritera) din sida i sökresultaten.
WordPress webbyrå – negativt eller positivt?
Väljer man att sälja in WordPress till alla så får man troligtvis ”stämpeln” WordPress webbyrå. Det är absolut inget fel att sälja in WordPress till alla. Det är väl snarare hur man gör det som är avgörande i detta fallet. Finns det bättre möjligheter så bör man som företagare göra kunden medveten om dessa alternativ och fördelar/nackdelar i förhållande till att skapa en hemsida i WordPress. Jag inser att det finns företag som inte kan specificera dessa alternativ beroende på okunskap om alternativen även om jag själv kan se alternativen som självklara. Det behöver ju inte röra sig om okunskap utan kan ju givetvis även vara en kostnadsfråga, vision, personal etc.
Väljer man som företagare enbart att sälja hemsidor i WordPress förstår jag och ser absolut inget problem med det så länge man gör kunden medveten om förutsättningarna. När jag gör hemsidor så säljer jag mest hemsidor i WordPress men ibland stöter jag på fall där WordPress helt enkelt inte passar för syftet med hemsidan/systemet kunden vill ha. Då är det viktigt att informera den potentiella kunden detta, om man vill ha en god långsiktig relation med kunden vill säga.
Jag vill att mina kunder ska veta om det finns alternativ som är bättre än WordPress och därför vill jag inte bli förknippad som WordPress webbyrå till 100%. Samidigt så vill jag att mina potentiella kunder ska veta att jag kan WordPress till 100% vilket gör mig kluven. Är det bra att bli förknippad med begreppet WordPress webbyrå eller inte? Jag vet helt enkelt inte.