Alla vill väl ha ”bra pris” på allt? Ska man köpa sig en 50 tums TV så är det klart att man letar efter det bästa priset för den modellen. Ska man gå och köpa sig en 7 växlad cykel så är det klart att man vill ha cykeln för det bästa priset. Ska man boka hotell någonstans så vill man få det billigaste alternativet. Med olika jämförelsesajter som t.ex. pricerunner, prisjakt, trivago etc är det inte svårt att få fram det bästa priset för det man letar efter.
Det som inte finns är en jämförelsesajt mellan olika SEO – företag. Det hade visserligen varit intressant (snälla skicka ett mail till mig om ni hittar en sådan sajt!), men jag kan inte se att man på något sätt skulle kunna ge en rättvis jämförelse då många företag som jobbar med sökmotoroptimering sällan har exakt samma affärsmodell.
Alla företag som letar efter sätt att marknadsföra sig på (det vill säga alla företag) kommer ofta fram till att seo / sökmotoroptimering är ett prisvärt alternativt att marknadsföra sig på. När man letar efter bra pris på sökmotoroptimering så letar man gärna efter det billigaste alternativet men det blir lite fel att enbart utgå från pris på sökmotoroptimering.
Det är inte enkelt!
Att sätta pris på en vara/tjänst/produkt är inte enkelt. Sätter man ett för lågt pris kan man bli tagen för oseriös. Sätter man ett för högt pris så kommer ingen vara beredd att betala. Det gäller att ha det priset som konsumenten är beredd att betala (”klassiska tillgång och efterfrågan”). Därför är det viktigt att veta vilken målgrupp man vänder sig till. Desto mer specifikt du kan ange målgruppen desto enklare blir det att ”hamna rätt”, dvs att få folk att köpa din vara/tjänst/produkt.
Säljer du hundleksaker så vill du nå ut till hundintresserade människor. Säljer du dyra exklusiva hundkoppel så vill du sälja till människor som tycker det är roligt att lägga mycket pengar på den typen av produkter. Säljer du hundleksaker för tikar så vill du marknadsföra dig mot människor som har tikar som har möjlighet att lägga pengar på exklusiva hundkoppel. Ju mer specifikt du kan begränsa din målgrupp desto enklare blir det att veta hur marknadsföringen ska göras, vilken budget du bör ha för att uppnå dina säljmål och så vidare.
Att sätta pris på sökmotoroptimering
Hur sätter man då pris på sökmotoroptimering? Att sätta ett generellt pris för alla målgrupper som ska innefatta alla möjliga varor/tjänster och produkter känns nästa omöjligt. Det beror på att det i olika marknader kräv olika mycket bearbetning. Ju mer nischad din målgrupp är, desto mindre tid krävs för att få nå målet. Detta är ju givetvis ett generellt antagande och det behöver givetvis inte alltid vara på detta sättet.
Med min tjänst resultatbaserad sökmotoroptimering så har jag nischat mig till allt från enmansföretag till företag som inte får ”snurr” på sin verksamhet. Hur har jag då gjort detta? Att sätta pris på sökmotoroptimering är inte lätt och skulle jag täcka in alla branscher så skulle jag behöva ta betalt ett antal tusen i månaden för att det skulle löna sig för min egen del. Istället har jag valt att gå ”löjligt lågt” prismässigt för det arbete som krävs för att få er hemsida att synas i googles sökresultat.
Mitt sätt
Mitt sätt att sätta pris på sökmotoroptimering är i princip att lägga ner mycket jobb under ett halvårs tid och lära mig kundens verksamhet på djupet för att därefter ge en offert på den faktiska kostnaden som krävs för kunden. Givetvis sätter jag inga krav på att gå vidare med mig som leverantör av SEO då jag ser att långsiktigheten och ett bra förhållande med kunden är A och O. Med denna affärsmodell så har nystartade företag, företag med låg budget möjlighet att möjlighet att få riktigt bra / prisvärd marknadsföring.
Det känns lite småkaxigt, men vill du ha ett bra pris på sökmotoroptimering kan jag inte annat än att rekommendera min egen tjänst resultatbaserad sökmotoroptimering.