Jag har alltid tyckt att man ska använda kontaktformulär på sin webbplats / hemsida. Även om jag, ägare till en webbyrå (i Skövde) alltid har förespråkat kontaktformulär på hemsidan så har jag ändrat uppfattning helt. Varför? Anledningen är ganska enkel…
Flera företag har börjat kontakta mig via telefon och jag tycker absolut det är att föredra. Självklart är det mer uppmuntrande att få ett vänligt samtal där folk är intresserade av ens tjänster/produkter istället för ett mail där man ibland får gissa sig till vad personen ifråga söker efter. Det blir helt enkelt tydligare vad som gäller när man får en telefonkontakt.
Kontaktformulär tillför inget
Det kanske är motsägelsefullt att säga att kontaktformulär inte tillför något med tanke på att jag driver och äger en av Skövdes webbyrårer och faktiskt påpekat för mina kunder att de bör ha kontaktformulär på sin hemsida / webbplats. När jag av en slump tog bort kontaktformulären på min webbplats så började folk att kontakta mig via telefon istället för att skicka meddelanden via formulär. För mig är detta enbart positivt då jag oftast har möjlighet att ta emot samtal oavsett tid på dygnet.
En annan aspekt är att mail är ett ganska långsamt sätt att kommunicera. Skickar man ett mail så får man ofta svar dagen efter. Ska man kommunicera fram och tillbaka på det sättet så tar det tid och det är inget som säger att man i alla alla fall förstår varandra till 100% i en sådan kommunikation. Givetvis är detta inte alltid sant. Jag har kunder och även nya kontakter där massor av mail kan skickas fram och tillbaka inom loppet av en halvtimme.
Bättre att ringa?
Ibland är det helt enkelt bättre att ringa. Nya potentiella kunder som tar en första kontakt över telefon har i alla fall jag en bättre ”bild av” att de är mer intresserade av mina tjänster inom webbutveckling, seo och webbdesign. Det går inte säga att detta på något sätt är vetenskapligt utan det är mer en känsla som infinner sig från och till.
Men nu ska jag vara helt ärlig (och leva upp till mitt företags slogan = den genuina webbyrån) och påpeka att detta förhållningssätt till formulär fungerar bra för mig, men detta arbetssätt passar långt ifrån alla. Jag sitter på plats och jobbar med det mesta och reser inte ”mycket” i jobbet. Därför har jag ofta möjlighet att faktiskt ta emot telefonsamtal mot ett företag som kanske befinner sig i tillverkningsindustrin eller inom utbildningssektorn. Även när jag är ute och reser så är jag tillgänglig för det mesta. Jag tycker det är viktigt att vara tillgänglig och svara på frågor som dyker upp, men jag är realistisk och jag förstår att det inte fungerar i alla verksamheter.
Ett företags rykte kan bli lidande
Har man som besökare till en webbplats enbart möjlighet att kontakta företaget via telefon så det ju självklart lika viktigt att företaget har möjlighet att svara. Jag inbillar mig att de som sitter och jobbar med webbutveckling, design, seo och dom bitarna ofta har möjlighet att svara (det är inte alltid den ytterst ansvariga som kan svara ,men det är viktigt att någon kan svara och framför något form av budskap). Finns det ingen möjlighet att svara i telefonen när någon ringer så blir den potentiella kunden ingen kund alls och i värsta fall så blir dessutom företagets rykte lidande.
I vissa branscher kan det vara fördelaktigt att skicka något via ett kontaktformulär. Det kan t.ex. vara att man har möjlighet att prata i telefon, men att man vill lägga fokus på annat dagtid och svara på mail i den mån det är möjligt när man får ”lite tid över”.
Webbyrå – driva, äga och behålla fokus
Det är tuff konkurrens inom webben och att förlora en potentiell kund kan vara likhetstecken med att leva på bröd och vatten i en månad. Nåja så illa är det faktiskt inte! Men konkurrensen är hård! Jag har drivit min webbyrå ett antal år och har en omfattande bakgrund inom IT generellt: allt från basic-programmering till lärarledda distansutbildningar till webbprogrammering och tekniska konfigurationer i nätverk m.m.
Inget sker med automatik, det är mycket som jobb som krävs oavsett hur liten eller stor webbyrå man driver. Självklart är det skillnad på att driva en liten webbyrå gentemot en större rent organisatoriskt men det är ändå mycket jobb som måste göras och mycket passion för att driva en webbyrå framåt oavsett storlek!
Kom till poängen!
Vad är min poäng med att skriva massa ”skryt” om mig själv och att driva en webbyrå kräver mycket tid? Jag vet inte hur det är med andra webbyrårer men för min del som driver Wibergs Web helt själv får jag sällan eller aldrig ”tid över” utan måste ta tag i saker direkt för att uppnå mina mål, både på det affärsmässiga planet och mina mål att utmana mig själv som person. Om man befinner sig i samma sits som mig (ja, jag vet det är ett ”i-lands problem”) så tycker jag man ska sluta med dom där jvla formulären!