Google: Byt till HTTPS nu – Så här gör du det SEO vänligt
Google Chrome kommer under året att börja visa en varning för alla besökare om de landar på en hemsida som inte har HTTPS installerat.För webbutiker som hanterar känsliga uppgifter bör det sedan länge varit en självklarhet att ha HTTPS men nu blir det alltså det för samtliga som har en hemsida.
Så här kommer det att se ut för användare som har Google Chrome: (ofta mellan 50-75% av besökarna)
Vissa hemsidor visar redan den gråa varning” Not Secure” (eller om du har svenska versionen “Osäker”). Detta är en testsida som visar hur Google Chrome nu börjat hantera vissa hemsidor som hanterar lösenord och inte har HTTPS. Denna varning kommer alltså snart att visas för alla hemsidor som inte har HTTPS och senare i år kommer varningen att bli röd som i ovan exempel. Problemet med det här är uppenbart, väldigt få vill använda en hemsida som det står “Osäker” på i röd text. Det påminner om virusvarningar osv.
Hur kan du fixa det här problemet?
Följer man vissa diskussioner på nätet kan det ibland se ut som om att det “bara är att installera” ett HTTPS certifikat, men riktigt så enkelt är det inte. Här tänkte jag försöka förklara varför.
Din hemsida består av ett visst antal undersidor och tillika olika addresser (URL:er) . T.ex
http://www.xyz.se/abc och http://www.xyz.se/def
Google indexerar varje undersida för sig och vad som händer när du byter till https:// är att varje URL faktiskt ändras. Alltså till https://www.xyz.se/abc och https://www.xyz.se/def
Det gör Google något förvirrat. Om man bara “tar bort” de gamla URL:erna och lägger till de nya (även om det är samma innehåll) kan det ta ett bra tag innan Google förstår det och under tiden så tappar man placeringarna på de tidigare undersidorna. Om någon försöker att besöka den gamla adressen så finns den inte kvar och om du har behållit båda versionerna av innehållet så uppstår ett problem som kallas “duplicate content” alltså att du har två exakt likadana undersidor på din hemsida vilket inte heller är bra för dina rankingar.
Så här här gör du:
1. Förbered inför flytten
Kartlägg din hemsida
Detta behöver du göra för att få en översiktsbild och för att senare kunna se att alla URL verkligen har vidarebefordrats rätt.
Det kan du göra med ett verktyg som heter Screaming Frog för att få fram samtliga URL som finns på din hemsida.
Välj ett HTTPS certifikat
Tänk på att det finns en mängd olika certifikat så välj det som passar din hemsida rätt. Priserna ligger på allt från några hundra till några tusen kronor per år. Du kan Google på “ssl certificate” så finner du en mängd leverantörer.
Spara dina sökords placeringar
Efter att flytten är gjort vill du kunna mäta hur den gått. Det gör du enklast genom att använda ett verktyg för det. T.ex AWR Cloud, Wincher eller RankTracker. Välj ut dina 50 viktigaste sökord och lägg in i verktyget.
2. Flytten
Det här är ju den viktigaste delen, men har du gjort förberedelserna rätt så kommer det att gå bra.
Nu installerar du HTTPS på servern och gör så kallade “301:or” från varje gammalt URL utan HTTPS till varje nytt URL med HTTPS. Om du är osäker på hur just den här tekniska delen görs så prata med dina utvecklare så kan de hjälpa dig. Vissa CMS gör detta med automatik men det är väldigt viktigt att kontrollera och se till att det blivit rätt.
3. Efter flytten
Efter flytten så behöver du se till att allt funkar rätt och att olika verktyg blivit uppdaterade.
Här är en checklista:
- Använd Screaming Frog så att du kan crawla sidan och verifiera att samtliga HTTPS URL:er är åtkomliga och visas utan problem. Jämför med tidigare crawlad version.
- Ladda upp en ny site map (länk till vad site map är) med de nya HTTPS URL:erna
- Ladda upp en ny robots.txt med de nya HTTPS URL:erna
- Se till att http vs https samt www. Vs. icke-www är korrekt implementerat. Vissa siter har två versioner, både “www” och inte “www”. Det ska inte finnas två versioner.
- Uppdatera Google Analytics så att det är inställt på HTTPS. Det har tidigare varit inställt på HTTP och uppdaterar du inte så kommer inte trafiken att spåras.
- Uppdatera annonser så som Google och Facebook så att de nya URL:erna finns där. Även om du har gjort 301:or så är det viktigt att du har rätt adresser där.
- Använd ditt verktyg du använde tidigare (Ranktracker, AWR cloud eller Wincher) för att gå igenom hur dina sökord rankar på Google och kontrollera hur det ser ut.
Observera att det här var var en förenklad genomgång av stegen så att du ska få en översikt i grunderna. När man utför en HTTPS flytt så går vi igenom ytterligare en mängd steg för att det bli bli ultimat. Kolla in den här bloggposten om du vill få mer teknisk information.
Gästbloggsförfattare är Marcus Sandström på Viseo.