Google maps
Du vet med all sannolikhet hur det känns. Du går runt på gatorna i en stad du aldrig tidigare besökt, och försöker finna den plats du söker. Om du använder dig av Googles olika program/tjänster: Gmail, Youtube, Google Docs med mera, så är valet givet – Google Maps är GPSen som skall hjälpa dig hitta vägen.
Det är svårt att förneka att Google att duktiga på det de gör. Detta kan alla som arbetar med SEO, webdesign, webbutveckling intyga. I princip gäller det alla som har arbetat med Internet på ett eller annat sätt.
Gamla Google Maps för Android
Innan den senaste uppdateringen av Google maps, så skulle applikationen ha hjälpt dig fram till ditt mål – allt som oftast. Detta genom att berätta för dig när och var du skulle svänga, hur många meter du skulle promenera längs Kungsgatan innan det blir dags att svänga in på Drottninggatan, och slutligen så skulle Google Maps be dig stanna när du nått ditt mål.
I likhet med exempelvis en dåligt designad hemsida så kan man stöta på problem: om du klickar dig in på en hemsida utan budskap, utan lättförståligt innehåll vad sidan handlar om, så kan du lätt känna dig lite vilsen. Detsamma gäller om Google Maps tar dig till en adress, ett villaområde där ett eller än värre ett flertal hus saknar husnummer. Vad gör du då? Väntar på Google Maps skall säga att du är framme, och hoppas på det bästa, att byggnaden framför dig är den rätta? Eller skulle du kanske försöka minnas hur platsen ser ut?
Nya Google Maps för Android
I Google Maps senaste versionen (uppdaterad 21 augusti) för Android, har de kommer med en liten men betydelsefull ändring – du kan från och med nu enkelt komma åt Google Street View direkt i appen, och se en bild på adressen du söker. Nästa gång du kommer fram till en plats du ännu inte är bekant med, ta helt enkelt fram din Android telefon, öppna upp Google Maps, skriv in adressen du letar efter och följ anvisningarna: klicka på miniatyren som visas i appen, och matcha vad du ser framför dig med Google Street View säger att du bör se – och förhoppningsvis ser du det samma.
Så när du nästa gång funderar över hur du skall optimera din hemsida (eller få din hemsida optimerad av en webbyrå) design och funktionalitet – tänk Google. Om du med din hemsida lyckas leverera samma användarupplevelse till dina kunder som Google så har du gjort ett fantastiskt jobb!
Författare till detta inlägg (till denna blogg som handlar om webbdesign, webbutveckling och SEO)
Jag heter Gustav Wiberg och driver Skövdes genuina webbyrå Wibergs Web. Kontakta mig genom att klicka här.