Mer är mindre
Ja det finns ju inget bra svenskt uttryck för detta. Säger man ”Mer är mindre” så börjar ju folk fundera vad man är för en filur. På senare tid har jag stött på hemsidor som presenterar tjänster och produkter och tjänster och tjänster och produkter och tjänster och produkter – och det ges möjlighet för besökaren att komma åt dessa produkter och tjänster oavsett vilken sida man är inne på. Tanken med att besökare ska få tillgång alla denna information är troligtvis jättegod, men att presentera samma produkt och tjänst på flera olika ställen och kanske på flera olika sätt kan få även den mest nyfikne besökaren på din hemsida att faktiskt ”rygga tillbaka”.
Less is more
Visst var det lite jobbigt att läsa ovanstående stycke? Mycket upprepningar blev det och det skrev jag med flit för att demonstrera att ”less is more”. Det handlar helt enkelt om förståelse. Det är inte alltid bra att man upprepar och tjatar om saker och ting. Ibland krävs det för att få saker och ting gjorda, men när man kommunicerar gentemot sina besökare på webben så är det betydligt viktigare att kommunicera på ett tydligt sätt, alltså presentera vad man erbjuder och presentera det ett så enkelt sätt som möjligt.
Alla är inte i din bransch!
Tänk på att alla inte finns i din bransch. Skulle jag t.ex. skriva att jag erbjuder hemsidor där codeigniter, css och juery ingår och därpå lite SEO med long trailing keywords ingår så skulle den oinvigde i branschen ”rygga tillbaka” och troligtvis inte köpa av mig för de helt enkelt inte förstår vad jag säljer. Säger jag istället att jag kan erbjuda en helhetslösning för webben där hemsidan fungerar i alla smartphones så är det i alla fall troligare att jag säljer något. Skriver jag resultatbaserad sökmotoroptimering så är det något folk kan relatera till även om de inte förstår det helt till en början – men då har man förhoppningvis gjort folk lite nyfikna iaf.
Lätt att bli hemmablind
Det är lätt att bli ”hemmablind” när man skapar sin hemsida och man tycker att man vill ha med så mycket som möjligt, för man erbjuder ju så mycket. Det kan man ha – absolut – men inte överallt, hela tiden och på allt och samma ställe! Det finns ett engelskt uttryck ”less is more” som verkligen gör skäl för sitt namn när det gäller att ta fram en design för en hemsida. Hemsidor med mindre text och mer bilder tenderar dessutom att få folk att stanna längre på hemsidan (om de är intresserade av det man säljer).