Link building – är inte det oseriöst?

Sökmotoroptimering

Link building (länkbygge) har fått en negativ klang

När man nämner begreppet link building (länkbygge) så har det oftast en väldigt negativ klang när man pratar med företagare som inte är insatta i vad detta innebär. Det finns både seriös och oseriösa sätt att göra länkbygge på – på samma sätt som det finns seriösa och oseriösa SEO-företag. Det finns ju en anledning till att den populära tjänsten väljRätt.NU finns. Självklart är det ju som vanligt de mindre seriösa företagen som ”syns mest” och det är därför link building har fått en sådan negativ klang.

Vad är seriös link building?

För att besvara denna fråga så förklarar jag i stora drag skillnaden mellan kvalitativ link building och kvantitativ link building. Det är väldigt viktigt att man förstår denna skillnad  För er som håller på med seriöst länkbygge så vet ni precis vad jag menar. För er andra som inte är lika familjära med begreppet link building så kommer ni helt enkelt att fråga er själva: ”Hur kan man förvänta sig att lyckas med link building utan att skapa personliga kontakter först?” 

Kvalitativ link building

När man börjar med att bygga länkar till sin hemsida så är det en viktig fråga man måste fråga sig själv: Söker jag kortsiktiga eller långsiktiga resultat? Är svaret det senare så bör din strategi för link buiding vara att hellre bygga ett mindre antal länkar, men av högre kvalitet och auktoritet.

Link building wibergs web

Det innebär i praktiken att du måste arbeta hårt för varje länk, skapa dig en personlig kontakt med personerna bakom de skärmarna du efterfrågar länkar ifrån. Lär känna dina ”leverantörer” av länkar. Besök mässor, meet-ups, konferenser, high-tech event med mera. Befinn dig fysiskt på de platser där du troligtvis har möjlighet att lära känna personer som på sikt kan hjälpa dig med ditt länkbyggande.

Genom att skapa personliga kontakter, lägga tid och energi på att få de ”rätta” länkarna så kommer de långsikta resultaten att visa bra SERP rankings, bättre ROI, enkelt sagt: Bättre business!

Kvantitativ link building

För oss som vet någonting om länkbyggande på nätet och hur Google fungerar så vet vi innebörden av kvantitativa länktaktiker men framför allt vad kvalitativt tänkande innebär. Skulle du ha möjligheten att fråga Google vad de tycker minst om när det handlar om link buidling så vore svaret givet: Spammy links, oseriösa länkar, spammare, ”dåtidens link builders”, fuskare m.m…

Genom att skaffa ett stort antal länkar, oftast genom att köpa dem, så kan man kortsiktigt i många fall se ”bra” resultat. Förbättrade rankings, bättre SERP placeringar, ökad omsättning med mera. Det kan ske under en mycket kort period – tills Google avslöjar dig och bestraffar dig. Inom loppet av en dag så kan en lönsam och bra business rasa samman och bli osynlig. I detta sammanhang handlar det om att komma sämre än Google’s top 30 i sökresultaten.

Satsa på kvalitét när det gäller link building (länkbygge)!

Vad du än gör: Satsa på kvalitet och inte på kvantitet! Det är inte värt att ”testa” med kvantiativ link building. Det kan vara svårt om inte omöjligt att ”återställa”…

Författare till detta inlägg (till denna blogg som handlar om webbdesign, webbutveckling och SEO)

Jag heter Gustav Wiberg och driver Skövdes genuina webbyrå Wibergs Web. Kontakta mig genom att klicka här.