User experience (användarvänlighet)
Länge har det diskuteras om “user experience” på nätet, d.v.s hur användarvänlig en viss hemsida är, för att ge besökaren en så behaglig upplevelse som möjligt. Detta är något som Google och andra sökmotorer under en längre tid tagit fasta på, och implementerat som en av flera faktorer som bidrar till en hemsidas SERP position, vilken plats bland sökresultaten en sida hamnar på. Men user experience (användarvänlighet) är något man som webmaster skall vara noga med även ifrån andra perspektiv än just SEO, eftersom man alltid vill leverera en så bra upplevelse som möjligt till sina besökare/kunder.
Vi har allt större utsträckning börjat använda oss mer och mer av våra mobiltelefoner, likväl som våra tablets (surfplattor), och allt mindre av laptops och desktops när det handlar om att söka information på nätet, och göra research om exempelvis passande e-handels hemsidor för vårt nästa köp av en viss tjänst eller produkt.
Nya faktorer för mobilanpassade hemsidor
Från och med första november 2015 så kommer nya faktorer spela en stor roll när en hemsida skall klassas som mobilanpassad eller ej. Fram tills nu så har responsiv webbdesign, textstorlek och avstånd mellan länkarna varit de viktigaste faktorerna, och det som avgjort om en hemsida varit ”mobilvänlig” eller inte. ”User experience” (användarvänlighet) är något som från och med nu kommer spela en allt större roll, och av denna enkla anledning så kommer Google att börja bestraffa mobilanpassade hemsidor som annonserar/visar upp sin egen app på den mobila hemsidan genom stora pop-up fönster (innan man kommer till den ”riktiga hemsidan”). Detta är sannolikt ett mycket bra drag ifrån Googles sida då användarupplevelsen kommer bli betydligt bättre och kommer också sannolikt bidra till högre kvalité på hemsidor framöver – även på mobilen! För mer information om detta – läs mer om detta i Google Webmaster Central Blog.
Har du en mobilanpassad hemsida?
Du som har en hemsida som inte är 100% mobilanpassad riskerar att bli bestraffad av Google och tappa viktiga SERP positioner. Detta kan alltså hända trots att din sida är “mobilvänlig” enligt de gamla normerna. Har du en hemsida / webbplats som inte följer Googles nya standard gällande denna mobilanpassning? Det är omöjligt att förutse alla saker som Google gör, men en sak är säker. Håller man sig till seriös webbutveckling / webbdesign så klarar man sig garanterat från den här typen av bestraffningar- även på lång sikt.
Författare till detta inlägg (till denna blogg som handlar om webbdesign, webbutveckling och SEO)
Jag heter Gustav Wiberg och driver Skövdes genuina webbyrå Wibergs Web. Kontakta mig genom att klicka här.