Snygg webbdesign och relevant innehåll – ge dina besökare vad de vill ha!

Snygg webbdesign och relevant innehåll

Upplevelsen

Tänk dig att en potentiell kund promenerar längs gatorna i Skövde, kommer fram till en butik med ett lockande namn och en väldesignad fasadskylt.  Med skyhöga förväntningar går den potentiella kunden fram emot skyltfönstret och av logiska skäl förväntar sig personen att mötas av en extravagant butiksskyltning med lockande varor. Istället möts han/hon av något som enklast kan beskrivas som tristess. Inte tilltalande, motsägelsefullt (i förhållande till butikens namn och skyltfönster) och långt ifrån vad han/hon förväntat sig. Detsamma gäller en hemsida, ett företags synlighet online ( på engelska ofta beskrivet som brand visibility). Se därför till att alltid ha snygg webbdesign OCH relevant innehåll när dina besökare anländer.

Wow vilken fantastisk hemsida!?

Låt säga att vi har en hemsida som heter sportbilar.se – av namnet att döma skulle nog de flesta män (och vissa kvinnor) lockas av namnet, förvänta sig en blandning av Ferraris, Lamborghinis, Porsches och Koenigseggs snyggt uppradade på led – inte sant?
Snygg webbdesign och relevant innehåll

Låt oss istället anta att samma person klickar sig in på hemsidan sportbilar.se för att där finna en rad tråkiga artiklar om hur olika biltillverkare ser på avgasutsläpp, slitage av däck vid olika hastigheter och skadorna som farthinder kan åstadkomma vid 30km/h. Tror du besökarna skulle uppskatta innehållet på hemsidan, eller känna sig som personen som promenerade runt i Skövde? Tror du personen skulle beskriva upplevelsen som ”långt över mina förväntningar. Wow! Vilken snygg webbdesign och relevant innehåll, precis vad jag önskade mig”! Eller tror du snarare besökaren skulle beskriva det som ”en besvikelse, värt ett besök, men inte två”?

Ge besökarna vad de förväntar sig!

För att leverera vad ens besökare förväntar sig, se till att ge dem vad de vill ha. Ge inte sken av att leverera X om du endast kan ge dem Y. Låt din url (adress till hemsidan) spegla din hemsida och dess innehåll. Använd inte domännamnet som ett lockbete då detta kan ses som falsk marknadsföring och på sikt kan detta leda till negativa konsekvenser. En hög bounce rate och kort besökstid är två faktorer som snabbt ger din hemsida dålig SERP position vilket i längden leder till låg organisk trafik – som i sin tur leder till ”osynlighet” på nätet – ingen brand visibility. Med rätt SEO och en optimerad landningssida kan du locka organiska besökare till din hemsida. Se därför till att alltid ge dina besökare vad de vill ha och vad de förväntar sig. Tänk alltid långsiktigt när ni skapar en snygg webbdesign och tänk också på att content is king! Det är också viktigt att vara ärlig med sin intentioner i det man förmedlar / vill förmedla.

Författare till detta inlägg (till denna blogg som handlar om webbdesign, webbutveckling och SEO)

Jag heter Gustav Wiberg och driver Skövdes genuina webbyrå Wibergs Web. Kontakta mig genom att klicka här.