Hur lång tid lägger du sökning på google?
Nyligen försökte jag få fram en webbyrå via google. Jag hade namnet uttalat för mig men sidan var onödigt svår att hitta. De hade uppenbarligen inte jobbat något med sökmotoroptimering. Jag har över 6 års erfarenhet av professionell webbutveckling och 20 års erfarenhet inom it-branschen och det tog mig ändå 5-10min att få fram sidan jag önskade. 5-10 minuter låter inte mycket men i ärlighetens namn, hur ofta har du googlat på en enstaka sak och lagt över 1 minut på detta? Bakgrunden till min nyfikenhet var helt enkelt att det handlade om ett potentiellt uppdrag.
Hur nära måste en leverantör vara?
Jag var intresserad vad detta var för webbyrå då jag på omvägar fick höra att de kunde erbjuda bredare support och fanns närmare min potentiella kund. Jag kan förstå att man vill ha någon närhet till sin webbyrå för att kunna kommunicera muntligt vid framtagning och löpande support av hemsidan. Det som jag däremot hade svårare att förstå var hur stor roll det spelar när det handlade om en kortare sträcka. En annan sak som var märklig var att de kunde erbjuda bredare support, kanske inte märkligt i sig – men jag hade inte fått frågan vilken typ av support jag kunde erbjuda. I vissa branscher kan jag förstå att man måste vara väldigt nära under hela arbetsprocessen, men inom it-branschen har jag inte samma förståelse för det.
Webbyrå och reklambyrå är inte samma sak
När jag hittade hemsidan jag letade efter såg jag till min förvåning att sidan inte var mobilanpassad vilket jag upplevde märkligt att en webbyrå inte hade tänkt på. Jag insåg sedan ganska snabbt att deras bakgrund inte var inom internetbranschen utan i reklambranschen och det kan man ju tycka är ”samma sak” men det är det inte. Jag kan inte göra en snygg broschyr bara för att jag kan göra en snygg hemsida och om jag skulle försöka mig på det skulle jag troligtvis stöta på en massa hinder på vägen som en erfaren person inom den branschen inte skulle gjort, i alla fall inte i samma omfattning.
I mitt sätt att se på detta var detta inte ens en webbyrå utan en reklambyrå som gjorde några enstaka hemsidor. Det är andra ”spelregler/riktlinjer” vad gäller layout på webben i förhållande till layout i en broschyr och en del reklambyråer har anammat detta och en del inte.
Kompetens är viktigare än närhet
Att välja en webbyrå på grund av dess närhet kan i vissa vara väldigt relevant, i andra fall inte. Det viktigaste som jag ser det är ändå någonstans att kompetens ska vara avgörande när man väljer en leverantör – oavsett vad det är för bransch. När du står mellan valet av olika leverantörer – se till att du ställer samma frågor till de olika leverantörer så att du har möjlighet att göra en någorlunda rättvis jämförelse.
Tänk rätt när du väljer webbyrå
Jag är väldigt duktig på många saker, men absolut inte på allt. Det är det i ärlighetens namn ingen som är. Säger man att man är det så ljuger man. Det jag vill förmedla är alltså: Var så objektiv som möjligt och tänk rätt när du väljer webbyrå. Avståndet har en viss betydelse – ja absolut – men utgå ifrån vad företaget kan leverera istället för att utgå från närheten till en webbyrå.Tänk rätt när du väljer webbyrå!