Vad är nyckeln?
Jag har alltid gillat att skriva texter som har ett bra innehåll. När jag var mindre skrev jag sångtexter. Faktum är att jag fortfarande har dessa texter sparade i flera pärmar som är i mycket bra skick. Innerst inne kanske jag ville bli någon slags songwriter eller något i den stilen. Men det var inte därför jag skrev. Jag tyckte helt enkelt bara att det var roligt att skriva.
Jag har alltid varit utrustad med ett extremt tålamod, men när jag var mindre så hade jag svårt att fokusera på uppgifter. Att läsa en bok gick bara inte och i ärlighetens namn så har jag svårt för det än idag, inte för att boken är dålig utan för att mina tankar lätt vandrar iväg på annat håll. Att skriva en sångtext på mostvarande en A4-sida var lagom utan att tappa fokus. Ju mer jag skrivit och ju äldre jag har blivit, desto enklare har det varit för mig att behålla fokus. Detta är en sanning med modifikation då jag tror det handlar mer om att kunna hantera oförmågan att behålla fokus.
Jag kan i dagsläget skriva långa texter med bra innehåll, men jag skriver inte allt på en gång utan delar upp skrivandet på fler tillfällen för att texten dels ska få ”sjunka in” och dels vara så välskriven som möjligt. Jag planerar heller inte exakt när jag ska skriva texterna. Jag är av den uppfattningen att texter måste skrivas spontant ”direkt från hjärtat” för att vara intressanta. Självklart finns det en övergripande plan när dessa texter ska publiceras. Utan en sådan projektplan så skulle det i praktiken vara svårt att skriva texter åt mina kunder.
Jag tror nyckeln till att skriva bra texter är att ha en passion för att skriva, samtidigt som man måste få ta sig tid att tänka efter vad som faktiskt är skrivet och vad man vill förmedla. I vår tid så ska allt gå snabbare och snabbare och då är det klart att det blir svårare att ta sig denna tid med alla deadlines ”hit och dit”.
Som jag ser det så är det ändå en slags yrkesstolthet som måste förstärkas i grunden. Finns det ingen sådan stolthet så kan man utföra arbetet ”bara för att få betalt” och överleva. Känner du igen dig i detta? Du är med all sannolikhet tyvärr inte ensam. Att utföra ett arbete för att få betalt och överleva är en självklarhet men det måste också finnas en stor glädje/passion i det arbete som utförs!
Riktlinjer vid skrivande
Jag skrev ovan att jag är duktig på att skriva bra långa texter med bra innehåll och det är klart – det är enkelt att skriva utan att för den sakens skulle definiera vad bra innehåll är. Utan att gå in på själva innehållet så är det ändå några saker man bör tänka på när man skriver:
- Rättstavat – man påverkas mer än mer än man tror av att en text eller en del av text är felstavad. Hur ofta har man inte irriterat sig över något som står i tidningen som är felstavat? Använd inte inbyggda rättstavningskontroller till 100%! Det är inte alltid stavningskontroller har rätt! Är du osäker – fråga någon du vet är duktig på rättstavning!
- Skriv ”enkelt”, dvs istället för att dela upp meningar med komma – skriv hellre fler meningar för att nå ut med budskapet. Skriv inte mer än 4-5 meningar.
- Grammatik – skriv med hyfsat bra grammatik. Anledningen till att jag inte skriver perfekt grammatik är att jag inte anser att det finns då ett språk alltid är i förändring. Samtidigt måste grammatiken vara på en hyfsad nivå så att man upplever att texten är skriven av någon som har språket som förstaspråk.
- Skriv för din målgrupp – att skriva en text om föräldrarskap är poänglöst för personer som inte är föräldrar eller i närheten av att bli föräldrar. Att skriva en bok om fotboll är poänglöst om personerna som ser texten inte är intresserad av sport osv.
- Relevanta rubriker – rubriker bör återspegla innehållet i texten och inte vara för långa. De bör finnas för att väcka ett intresse, inte för att beskriva hela texten.
Skriva bra innehåll för olika media?
Utgår man ifrån ovanstående punkter när man skriver texter för t.ex. tidningar så har man ”vunnit mycket” med sitt skrivande. Detsamma gäller böcker. Detsamma gäller webben. Min poäng är helt enkelt är att om man håller sig till ovanstående riktlinjer oavsett vem man skriver för eller för vilket media så har man kommit en bra bit på vägen med sitt skrivande.
Skriva för webben
När man googlar om att skriva bra innehåll för webben så framgår det i princip alltid: ”Skriv för besökaren, inte för google”. Det är helt riktigt, men det kanske inte alltid är solklart hur man ska tänka…
Exempel 1
Låt oss anta att du driver ett företag som har diverse utbildning inom t.ex. projektledning:
Du har två val:
1. Skriv för google och sprid budskapet till alla i hela världen.
2. Skriv för dem som är intresserade av dina kurser och sprid budskapet till dem.
Exempel 2
Du driver en webbshop där du säljer heminredning
Du har två val:
1. Skriv för google och sprid budskapet till alla i hela världen.
2. Skriv för dem som är intresserade av heminredning och sprid budskapet till dem.
Skriv för din målgrupp
Det är inte så svårt att förstå att punkt 2 är mest relevant i ovanstående exempel för att framföra det budskap man har, men det som kan vara lite svårt att förstå när man pratar om att skriva för webben är att man ska skriva för att komma så högt upp i googles sökresultat som möjligt.
Borde man inte skriva för google då? Det låter ju rimligt, men svaret är faktiskt nej. När man ska sökmotoroptimera en sida så handlar det mer om att få google att förstå vad sidan handlar än om att få upp sidan högt upp i resultaten. Lite motsägelsefullt kan tyckas, men lyckas man få google att förstå vad sidan handlar om så får man med automatik en skjuts upp i googles sökresultat. Det är det som sökmotoroptimering handlar om (givetvis mycket mer än så men det är den absolut viktigaste delen vill jag mena när det gäller innehållsskrivande på nätet)
Så… Vad är bra innehåll?
Alla gillar bra innehåll. Vem vill läsa ”skit”? Men saken är att bra innehåll är olika för olika personer. Google jämställer bra innehåll med relevant innehåll och det gör vi ärligt talat kanske allihopa? Vem vill läsa om schack när man går in på en hemsida om programmering? Vem vill läsa om hästar när man går in på en hemsida om stickning? osv…
Sammanfattningsvis är bra innehåll jämställt med relevant innehåll som skrivs med en underliggande passion där författaren har en förmåga att analysera och skriva text så att den riktar sig till tänkt målgrupp. Svårare än så är det inte!