Du har med all sannolikhet hört talas om det, och många utav er vet med all säkerhet mer om ämnet än vad många av företagen som erbjuder dessa tjänster gör – jag pratar givetvis om SEO – sökmotoroptimering på svenska. Kortfattat: strategier för att synas så långt upp på Google och andra sökmotorer, exempelvis Yahoo och Bing – utan att behöva betala för det.
Sökmotoroptimering, eller search engine optimization som det heter på engelska är ett område som vuxit sig större och starkare på senare år, och ständigt växer. Det för med sig både fördelar och nackdelar – som både kan hjälpa och stjälpa. Fördelarna är att konkurrensen ökar och priserna (till en viss del) sjunker. Nackdelarna är att i många av de fallen där priserna sjunkit, så har kvaliteten gjort det samma. Och i vissa fall än värre – utländska blufföretag som gör allt för att sno åt sig naiva kunders pengar.
Att tänka på när du ska välja seriösa SEO företag
Listan kan göras lång, väldigt lång, vad du som blivande kund hos ett SEO företag eller sökmotorkonsult bör tänka på. Jag skall därför kortfattat beskriva de viktigaste sakerna du bör vara noga med, och hur du på bästa möjliga sätt kan känna dig säker med att du väljer rätt företag i djungel av seriösa och mindre seriösa SEO företag.
- Tänk traditionellt – är priset för bra för att vara sant, så är det förmodligen det.
- Som svenskt företag – välj en svensk partner!
- Referenser. Om företaget du tänker välja inte ”kan lämna ut referenser” välj ett annat SEO företag!
- Fråga sökmotoroptimeringsföretaget vad ni själva kan göra – finns det inget ni kan göra – leta vidare!
- E-mail ifrån utländska SEO experter, framförallt ifrån Asien, är sällan annat än skam. Undvik!