Resultatbaserad sökmotoroptimering (SEO)

Resultatbaserad sökmotoroptimering

Resultatbaserad sökmotoroptimering (SEO)

Wibergs Web erbjuder resultatbaserad sökmotoroptimering vilket innebär att varje kund får chansen att själva göra bedömningen hur SEO fungerar och behöver inte lägga tid eller mycket pengar på marknadsföring som inte fungerar.

Sökmotoroptimering för 299kr/månad i 3 månader

Ja, du läste faktiskt rätt. Knappt tusen kronor (exklusive moms) för tre månaders hjälp inom SEO. Efter dessa tre månader är det helt upp till er om ni vill anlita Wibergs fortsättningsvis eller om ni vill avstå. Det är helt upp till er. Den skeptiska potentiella kunden läser detta med försiktighet och funderar vad som ingår och hur bra kvalité detta kan hålla!?

Den enda egentliga begränsningen är att det ”enbart” ingår 10 sökkord. Wibergs Web använder sig av en flexibel approach, vilket innebär att om man har valt 10 sökord från början är det inte ”hugget i sten”. Ett val har gjorts att begränsa ändringen av sökord till max två gånger och får ändras under månad 1.

Anledningen till detta upplägg är att man sällan vet vilka sökord som fungerar bäst för sin sida från början. Vet ni inte vad som söks efter för att komma till er sida så hjälper vi er se vilka ord som är relevanta för hemsidan, men för detta krävs en spårning av sökord på hemsidan och för att få fram ”bra sökord”. Det enda som krävs i gengäld för detta är att ni antingen installerar Google Search Console och ger Wibergs Web åtkomst till den statistiken eller ger åtkomst till FTP för er hemsida så att Wibergs Web kan lägga in en ”spårningskod”. Om ni inte vet något av dessa termer betyder så hjälps vi åt tillsammans för att komma fram till en bra lösning.

Att komma igång med SEO

Sökmotoroptimering är inget magiskt som bara händer. Det krävs mycket jobb och passion för att uppnå resultat. Det är viktigt att förtydliga att SEO inte fungerar ”över natten” och man blir i princip aldrig klar med SEO utan sidan måste underhållas kontinuerligt för bästa resultat. Räkna med några månader innan något resultat syns – efter påbörjad sökmotoroptimering.

Så… ”Whats the deal?” frågar du dig…

Vid beställning av resultbaserad sökmotoroptimering: För att få en förståelse av utgångsläget för er hemsida (ur ett SEO – perspektiv) så kommer en genomgång att göras utifrån teknik, externa faktorer och innehåll på er hemsida.

Teknik

  • Är sidan mobilanpassad?
  • Laddas hemsidan tillräckligt snabbt?
  • Valideras hemsidan korrekt?
  • Finns robots.txt?
  • Finns det någon sitemap?
  • Är sidan gjort i något ramverk? Innebär det fördelar/nackdelar ur ett SEO-perspektiv?
  • Hur ser adresserna (urlerna) ut för respektive sida?

Externa faktorer

  • Hur ser rankingen ut för sidan? (inte google page rank utan viktigare faktorer såsom page authority, domain authority etc)
  • Finns sidan representerad lokalt?
  • Finns sidan representerad i sociala medier (Facebook, Linked, Instagram, Pinterest etc)?
  • Görs det någon annonsering i digitala medier i nuläget? (t.ex. adwords)
  • Används Google webmaster tools?
  • Används Google analytics?
  • Finns sidan listad på dmoz.org? (inte relevant för svenska sidor)

Innehåll

  • Finns relevanta rubrik-taggar i html?
  • Hur ser namngivningen och beskrivningar ut för bilder?
  • Var- och hur ofta återkommande är sökord på respektive sida?
  • Är det rätt sökord för er hemsida? (är sökord relevanta för er målgrupp?)
  • Finns det övriga faktorer som påverkar rankingen för sökord?
  • Är befintliga texter tillräckligt långa för att vara så optimerade som möjligt för google?

Utgångsläget avgör mängden arbete

Beroende på utgångsläge utifrån ovanstående punkter så kommer det självklart att vara olika mängd arbetstid som kommer att behöver att läggas ned för att få sidan så bra som möjligt ur ett seo – perspektiv, men ni betalar enbart 299kr/månad de första tre månaderna – oavsett mängd arbete som behöver läggas ned.

Vad gör detta till resultatbaserad sökmotoroptimering?

Efter 3 månader så betalar ni 100 kr/sökord som har hamnat på topp 3 i det organiska sökresultatet på google. Finns sökordet mellan plats 4 och 10 så betalar ni enbart 30 kr/sökord och finns sökordet längre ner i resultatlistan så betalar ni ju givetvis ingenting! Detta är en engångskostnad vilket innebär att om ni har valt 10 sökord så betalar ni som mest 1897 kr och som minst 897 kr för tre månaders marknadsföring!

Så… Vad händer sedan?

Efter tre månader av SEO – arbete enligt punktlistor ovan så kommer fokusering vara mer riktat mot sociala medier, länkbygge och annonsering, s.k. off-page/off-site optimering. Kostnad för detta kommer variera starkt beroende på att konkurrens skiljer sig oerhört mycket för olika sökord. En offert skickas i god tid innan tre-månaders-kampanjen har löpt ut som möjliggör en flexibel övergång till nästa fas i SEO-arbetet.

Spridning av information/marknadsföring kan göras på så många olika sätt. Vad som väljs som marknadsföringskanal beror i huvudsak på målgruppen men även andra faktorer kan spela in. Dessa kanaler kommer Wibergs Web i huvudsak att jobba med:

Sociala medier

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Instagram
  • Pinterest

Annonsering

  • Adwords
  • Facebook
  • MyNewsDesk

Länkbygge

  • Kontakt med sajtägare via epost eller telefon

Vem är jag som ska hjälpa dig att få din hemsida synligare på google?

Jag, Gustav Wiberg har ingen formell SEO-utbildning och är inte ens säker på att det finns någon formell utbildning, då jag upplever att de som är i branschen är helt självlärda inom ämnet. Jag har aldrig sett mig själv som en SEO-expert eller ens som en SEO-konsult, troligtvis för att jag aldrig har gillat att kategorisera varken mig själv eller andra med titlar.

Däremot har jag gjort en hel del seo-arbete som jag aldrig reflekterat över innan: Att lägga relevanta beskrivningar på bilder, att strukturera upp innehåll med huvudrubriker och underrrubriker, att namnge bilder på ett bra sätt, att skriva för besökaren – inte google etc etc. Anledningen till att jag inte reflekterat över det är att det kom så naturligt då jag älskar att skriva innehåll samtidigt som jag älskar teknik och webbutveckling. Det blev naturligt att sätta en så hög standard som möjligt för att få så många besökare som möjligt till sin hemsida.

Även om mycket har ändrats genom åren så har min långa erfarenhet inom IT-branschen i kombination med informella kunskaper inom SEO och breda kompetens inom webbutveckling kommit att bli allt viktigare och det är därför jag ser en möjlighet att kunna erbjuda en prisvärd tjänst inom SEO som faktiskt gör skillnad för ert företag. Som person är jag dessutom väldigt lyhörd och extremt tålamodstålig vilket är, skulle jag hävda, ett krav i dagens SEO-bransch.

Så… Hur gör jag en beställning?

Skicka ett mail till info@wibergsweb.se med ämnesraden resultatbaserad sökmotoroptimering och vilken domän det gäller. Har du sökord du önskar ha med så ta med dem, annars hjälper Wibergs Web att ta fram relevanta sökord för er verksamhet. Lägg med kontaktuppgifter i mailet och gärna ert företags organisationsnummer. Därefter tas en kontakt med er.

Varför Wibergs Web?

Det finns många aktörer inom SEO idag, så varför ska ni välja Wibergs Web? För det första – ni har hittat hit! Det måste väl ändå betyda något? Wibergs Web erbjuder helt enkelt resultatbaserad sökmotoroptimering när den är som bäst!

Varför? Anledningen till att jag startade upp denna kampanj var helt enkelt att jag vet hur svårt det är att komma igång med SEO när man har en mindre budget att ta hänsyn till. Lyckad resultatbaserad sökmotoroptimering för knappt 2000 kr för tre månader är ett pris som alla företagare har råd med oavsett storlek på företaget. Det är ett utmärkt tillfälle att prova vad SEO kan göra för er hemsida utan att spendera multum!