Sommaren 2015 – ny version av Google Local Pack
Under sommaren 2015 så har Google ändrat i vad de kallar Google Local Pack vilket har ställt till det mycket för SEO-företag runt om i världen, som kontinuerligt följt utvecklingen av sin organiska ranking sida vid sida med sin lokala organiska ranking.
Google Local Pack – den gamla versionen
I den gamla versionen av Googles Local Pack så kunde man som besökare se en lista på ett fåtal lokala aktörer med en kort beskrivning innehållande: namn på affär, webbadress/hemsida, betyg, adress och telefon nummer.
Google Local Pack – den nya versionen
Låt säga att du skulle söka efter ”toys in New York” . Du skulle hitta en mycket mer attraktiv Google Local Pack i förhållande till den gamla versionen. Den nya versionen är betydligt mer användarvänlig och ger mycket mer information till användaren. Google har gjort ett bra jobb genom att förse sin användare med en hjälpsammare version av Google Maps, förbättrat betygssystem, bättre recensioner, fysisk adress, öppettider, pris, vägbeskrivningar och länkar till hemsidan (det finns ju självklart undantag).
Söker vi istället på ”ice cream in Nashville” så levererar Google Local Pack en annan design än i förra exemplet. Vid denna sökningen så har Google av okänd anledning beslutat att inte inkludera en Google karta, men användaren kan fortfarande dra nytta av betyg, recensioner, adress, pris, affärsbeskrivning, öppettider, och även se ett foto av verksamhetens produkt eller skyltfönster. Det viktigast av allt- och framförallt det viktigaste för det lokala företagets SEO: En webbadress / hemsida-adress saknas.
Nya Google Local Pack kan leda till problem
Sedan lansering av den nya versionen av Local Pack så har detta lett till stora problem för många företag – på flera olika sätt. För lokala företag så har det i vissa fall visat sig leda till betydligt färre besökare till deras hemsidor, tack vara att Google beslutat sig för att ta bort ”website”-ikonen. För andra företagare har uppdateringen visat sig positiv i de fall där Google valt att presentera mer information än tidigare.
Bland de företagen som drabbats värst av den nya uppdateringen är s.k. rank tracking företag, dvs. företag som hjälper SEO´are hålla reda på sin sökordsplaceringar. Genom att ha plockat bort den enda organiska länken (website-ikonen) så har möjligheten att tracka (spåra besökare på) en extern hemsida tagits bort vilket för många företag lett till en rad missnöjda kunder, såklart…. Men det finns undantag. Det finns företag som redan nu kommit med nya uppdateringar för deras plattformar för att säkerställa att de har nöjda kunder.
Har Google ställt till det?
Allt som oftast vet Google precis vad de gör. Är det så även i fallet med den nya versionen av Google Local Pack? Det lär får framtiden utvisa. Det ska bli spännande att se varför har Google har tagit bort denna till synes viktiga funktion att visa vilken hemsida varje företag har och vad det får för konsekvenser på lång sikt för SEO-branschen.
Författare till detta inlägg (till denna blogg som handlar om webbdesign, webbutveckling och SEO)
Jag heter Gustav Wiberg och driver Skövdes genuina webbyrå Wibergs Web. Kontakta mig genom att klicka här.