Resultatbaserad sökmotoroptimering (SEO)
Wibergs Web erbjuder resultatbaserad sökmotoroptimering vilket innebär att varje kund får chansen att själva göra bedömningen hur SEO fungerar och behöver inte lägga tid eller mycket pengar på marknadsföring som inte fungerar.
Sökmotoroptimering 2990kr för 3 månader
Ja, du läste faktiskt rätt. Knappt tre tusen kronor (exklusive moms) för tre månaders hjälp inom SEO. Efter dessa tre månader är det helt upp till er om ni vill anlita Wibergs fortsättningsvis eller om ni vill avstå. Det är helt upp till er. Den skeptiska potentiella kunden läser detta med försiktighet och funderar vad som ingår och hur bra kvalité detta kan hålla!?
Det ni behöver ge tillgång till är Google Search Console och Google Analytics. Har ni inte kunskap om dessa verktyg/system så kan Wibergs Web hjälpa er. I det fallet kan det vara så att åtkomst till FTP behövs. Dom tekniska detaljerna går vi självklart igenom vid en beställning.
Att komma igång med SEO
Sökmotoroptimering är inget magiskt som bara händer. Det krävs mycket jobb och passion för att uppnå resultat. Det är viktigt att förtydliga att SEO inte fungerar ”över natten” och man blir i princip aldrig klar med SEO utan sidan måste underhållas kontinuerligt för bästa resultat. Räkna med några månader innan något resultat syns – efter påbörjad sökmotoroptimering.
Så… ”Whats the deal?” frågar du dig…
Vid beställning av resultbaserad sökmotoroptimering: För att få en förståelse av utgångsläget för er hemsida (ur ett SEO – perspektiv) så kommer en genomgång att göras utifrån teknik, externa faktorer och innehåll på er hemsida.
Teknik
- Är sidan mobilanpassad?
- Laddas hemsidan tillräckligt snabbt?
- Valideras hemsidan korrekt?
- Finns robots.txt?
- Finns det någon sitemap?
- Är sidan gjort i något ramverk? Innebär det fördelar/nackdelar ur ett SEO-perspektiv?
- Hur ser adresserna (urlerna) ut för respektive sida?
Externa faktorer
- Hur ser rankingen ut för sidan? (inte google page rank utan viktigare faktorer såsom page authority, domain authority etc)
- Finns sidan representerad lokalt?
- Finns sidan representerad i sociala medier (Facebook, Linked, Instagram, Pinterest etc)?
- Görs det någon annonsering i digitala medier i nuläget? (t.ex. adwords)
- Används Google webmaster tools?
- Används Google analytics?
- Finns sidan listad på dmoz.org? (inte relevant för svenska sidor)
Innehåll
- Finns relevanta rubrik-taggar i html?
- Hur ser namngivningen och beskrivningar ut för bilder?
- Var- och hur ofta återkommande är sökord på respektive sida?
- Är det rätt sökord för er hemsida? (är sökord relevanta för er målgrupp?)
- Finns det övriga faktorer som påverkar rankingen för sökord?
- Är befintliga texter tillräckligt långa för att vara så optimerade som möjligt för google?
Utgångsläget avgör mängden arbete
Beroende på utgångsläge utifrån ovanstående punkter så kommer det självklart att vara olika mängd arbetstid som kommer att behöver att läggas ned för att få sidan så bra som möjligt ur ett seo – perspektiv, men ni betalar enbart 2990kr de första tre månaderna – oavsett mängd arbete som behöver läggas ned.
Vad gör detta till resultatbaserad sökmotoroptimering och vad händer efter 3 månader?
Då det är svårt att mäta/förstå vad som ”gör skillnad” inom SEO så baseras resultatet på en faktor som både Wibergs Web och ni som kan se konkret och det är det den procentuella organiska sökningen. Den organiska sökningen är helt det antal procent som människor kommer till er via en sökning på google (eller annan sökmotor). Den organiska sökningen i det här fallet utgår enbart från Google då dom har så stor del av marknaden. Mätningen sker utifrån Google Analytics. Vill ni inte implementera Google Analytics så finns inget intresse att erbjuda denna möjlighet med resultatbaserad SEO.
Ni betalar 1000kr för varje ökad procentenhet i den organiska sökningen månadsvis. Det betyder alltså man har 43% organsisk sökning första månaden (början av månad 4) och sedan 45% i slutet av månad 4 så betalar ni 1000 kr (från 43% till 45% så betalar ni 2000 kr osv). Skulle den organiska sökningsresultatet vara kvar på 43% eller i värsta fall gå neråt så betalar ni inget.
Efter tre månader av SEO – arbete enligt punktlistor ovan så kommer fokusering vara mer riktat mot sociala medier, länkbygge och annonsering, s.k. off-page/off-site optimering.
Spridning av information/marknadsföring kan göras på så många olika sätt. Vad som väljs som marknadsföringskanal beror i huvudsak på målgruppen men även andra faktorer kan spela in. Dessa kanaler kommer Wibergs Web i huvudsak att jobba med:
Sociala medier
Annonsering
- Adwords
- MyNewsDesk
Länkbygge
- Kontakt med sajtägare via epost eller telefon
Vem är jag som ska hjälpa dig att få din hemsida synligare på google?
Jag, Gustav Wiberg har ingen formell SEO-utbildning och är inte ens säker på att det finns någon formell utbildning, då jag upplever att de som är i branschen är helt självlärda inom ämnet. Jag har aldrig sett mig själv som en SEO-expert eller ens som en SEO-konsult, troligtvis för att jag aldrig har gillat att kategorisera varken mig själv eller andra med titlar.
Däremot har jag gjort en hel del seo-arbete som jag aldrig reflekterat över innan: Att lägga relevanta beskrivningar på bilder, att strukturera upp innehåll med huvudrubriker och underrrubriker, att namnge bilder på ett bra sätt, att skriva för besökaren – inte google etc etc. Anledningen till att jag inte reflekterat över det är att det kom så naturligt då jag älskar att skriva innehåll samtidigt som jag älskar teknik och webbutveckling. Det blev naturligt att sätta en så hög standard som möjligt för att få så många besökare som möjligt till sin hemsida.
Hur gör jag en beställning?
Skicka ett mail till info@wibergsweb.se med ämnesraden resultatbaserad sökmotoroptimering och vilken domän det gäller. Lägg med kontaktuppgifter i mailet inklusive ert företags organisationsnummer. En faktura kommer att skickas till den mailadress ni gör beställning från. Efter fakturan är betald så tas en kontakt med er gällande tillgång till t.ex. Google analytics m.m. (Anledningen till att betalning är att Wibergs Web ska få en bekräftelse att det är ett seriöst åtagande från ert håll. Tyvärr finns det dom som missbrukar detta och det är därför jag har valt att göra detta upplägg)
Varför Wibergs Web?
Det finns många aktörer inom SEO idag, så varför ska ni välja Wibergs Web? För det första – ni har hittat hit och det måste väl ändå betyda något!? Även om mycket har ändrats genom åren så har min långa erfarenhet inom IT-branschen i kombination med informella kunskaper inom SEO och breda kompetens inom webbutveckling kommit att bli allt viktigare och det är därför jag ser en möjlighet att kunna erbjuda en prisvärd tjänst inom SEO som faktiskt gör skillnad för ert företag. Som person är jag dessutom väldigt lyhörd och extremt tålamodstålig vilket är, skulle jag hävda, ett krav i dagens SEO-bransch.
Varför finns denna möjlighet?
Varför? Anledningen till att jag startade upp denna möjlighet var helt enkelt att jag vet hur svårt det är att komma igång med SEO när man har en mindre budget att ta hänsyn till. Det är inte rimligt att betala runt 10.000 kr per månad för att ”testa” när man precis startat upp ett företag (Det är ingen ovanlig summa). Det innebär en för stor risk för de allra flesta företag. Att testa resultatbaserad sökmotoroptimering för knappt 3000 kr för tre månader är ett pris som alla företagare har råd med oavsett storlek på företaget.