När någon söker efter någonting på Google, exempelvis ”Webbyrå i Skövde”, så är målet för alla som har en webbyrå i Skövde att hamna så långt upp på listan som möjligt. Genom att SEO optimera sin sajt, så gör man det enklare för Google (och andra sökmotorer) att crawla sidan – samla in viktig fakta, som i sin tur leder till att gemene man enklare hittar sidan i fråga. Det finns idag två olika tillvägagångssätt för att ta sig upp till SERP (search engine result page) toppen – antingen via SEO eller AdWords.
Lägg tid på sökmotoroptimering
Genom att lägga tid och energi på sökmotoroptimering så ser man till att öka sidans organiska synlighet (och förhoppningsvis) trafik, medans man genom AdWords betalar Google för den mängd trafik de genererar. Så som det fungerar när du gör en sökning på Google är att du ser både organiska och betalda resultat på samma sida. Vanligtvis så inleds sidan med ett fåtal betalada sökresultat, följt av antingen lokala företag eller de organiska resultaten. Beroende på sökord, tid på dygnet och hur stor konkurrens ett visst sökord har så kan man även se betalda Google annonser på SERP’ens högra sida.
SEO eller PPC (Pay Per Click) – vad fungerar bäst?
Utan att veta vad målet är med sin hemsida, budget för annonsering och hur tidsplanen ser ut så är det svårt att säga vad som är att föredra, SEO eller AdWords. Vill man göra sin hemsida synlig på nätet – då bör man börja med att sökmotoroptimera sin hemsida – för att senare lägga till PPC till min marknadsföringsstrategi. Anledningen är enkel. Till dess att Google anser din sida ”lämpad” och trovärdig att befinna sig långt upp i dess ranking, så kommer inte ens en stor AdWords budget hjälpa dig vidare mycket. Om du har som mål att ”endast betala för att synas”, så kommer Google inom en snar framtid genomskåda din taktik, låta dig annonsera precis som tidigare – men med en stor skillnad: placering av din annons i googles sökresultat.
Har du gjort rätt?
Skulle du råka hamna utanför Googles första sida med din annons så bör du genast börja tänka om – göra om och göra rätt. Börja med SEO och lägg till PPC vid ett senare tillfälle. När dina organiska resultat börja klättra uppåt och börjar hamna på Googles TOP 10, TOP 20 och TOP 30 – då är det dags att ge din hemsida den push framåt som du har gjort dig förtjänt utav.
Behöver du hjälp med att komma igång med SEO för din hemsida för enbart 299kr/månad?